Wat doe je als iets schaars is? Precies, je gaat er zuinig mee om. Je probeert er zo effectief en efficiënt mogelijk mee om te gaan. Verspillen? Dat is wel het laatste wat je in je hoofd haalt.
Toch is dat wat veel zorgorganisaties doen. Ze verspillen iets waar ze een chronisch gebrek aan hebben: kostbare ICT-kennis en kunde. Dat moet anders en dat kan anders. Hoe? Door anders te gaan werken. Slimmer, effectiever, efficiënter.
Ik leg het je uit.
Waar het misgaat
Net als in veel andere sectoren kampt ook de zorg met een tekort aan deskundig ICT-personeel. De oplossing wordt veelal gezocht in het inhuren van specialisten voor een vast aantal uren op vaste dagen in de week.
Maar deze traditionele manier van ICT-kennis en kunde inzetten, is meestal niet efficiënt en effectief. Want is er wel altijd voldoende werk op het moment dat de ICT-specialist er is? En wordt de specialist wel 100% ingezet voor zijn specialisme?
Helaas niet. In de praktijk denken we al snel: we hebben iemand zitten. We betalen hem toch al. Hij kan ook wel dingen erbij doen, die in het verlengde liggen van zijn specialisme.
Dat is waar het misgaat. Er is een tekort aan bepaalde specialisten. En dan gaan we ze ook nog verkeerd inzetten. We creëren schapen met vijf poten.
Met alle gevolgen van dien:
- Gekleurd advies
- Achterhaalde of zelfs foute keuzes
- Geen samenhang tussen ICT-oplossingen
- Onnodige kosten of onvoldoende rendement uit investeringen
- Vernieuwing verloopt traag
- Druk op de werkvloer neemt onvoldoende af
- Ontevreden zorgpersoneel
Specialisten inzetten voor hun specialisme
We moeten veel zuiniger zijn op de schaarse ICT-kennis en kunde die voorhanden is. Hoe? Door specialisten enkel in te zetten op taken waar ze echt goed in zijn.
In de commerciële wereld doen ze niet anders. Daar lopen geen schapen met vijf poten, maar is elke poot een aparte persoon met een eigen specialisme. Een accountmanager focust puur op acquisitie en klantmanagement. Naar behoefte schakelt hij anderen in, zoals een productspecialist of maakt hij gebruik van een centrale binnendienst
Aan ICT-inkoopzijde kunnen we daarvan leren. Ook daar komen veel ambachten samen, die nooit verenigd kunnen worden in één persoon. Liever laat je elk van die ambachten uitvoeren door een echte specialist. Zoals een ICT-jurist, een Service Level Agreement (SLA) specialist of een ICT-contractmanager.
Natuurlijk, een goede ICT-inkoper heeft veel van die andere ambachten in zich. Maar is hij in al die ambachten dé specialist? Nee, uiteraard niet. Dus laten we afscheid nemen van dat schaap met vijf poten en kiezen voor een echte oplossing. Want die is er wel degelijk.
ICT-skills effectiever en efficiënter inzetten
Het invullen van ICT-behoeften verloopt normaal gesproken volgens een vast traject. Het begint met informatie verzamelen. Wat hebben we nodig en welke oplossingen zijn er in de markt? Vervolgens volgen de selectiefase, contractfase en uiteindelijk de implementatie- en onderhoudsfase.
De eerste stap naar een slimmere oplossing is het onderverdelen van dit proces in taken. En die taken neerleggen bij de betreffende specialist op het moment dat het speelt, voor de duur die nodig is.
Zo zet je specialisten en hun tijd veel effectiever in. Met minder inzet wordt een hogere kwaliteit bereikt. Want iemand die ergens specialist in is, zal iets beter en sneller kunnen. En dus voordeliger. Bovendien verbeteren de doorlooptijden. Want je hoeft niet steeds weer te wachten tot de persoon er weer is op zijn vaste werkdag.
Daarnaast kan de efficiency verder omhoog door reistijden zoveel mogelijk te beperken. Want minder reistijd voor de specialist, is meer tijd voor de klant(en). Dus remote werken wanneer het kan, op locatie wanneer het nodig is.
De ICT-inkoopoplossing van Lime Yellow
Als ICT-inkoopbegeleider voor de zorg helpt Lime Yellow zorgorganisaties met bovengenoemde aanpak. We beschikken over een netwerk van specialisten die we naar behoefte kunnen bijschakelen als add-on op onze dienstverlening.
Zo begeleiden wij zorgorganisaties gedurende het hele proces met de juiste kennis en kunde op het juiste moment. Om het resultaat commercieel en operationeel in goede banen te leiden, zorgen wij gedurende het hele traject bovendien voor de nodige commerciële weerbaarheid.
Dat doen we op abonnementsbasis. Daarmee verlossen we onszelf van tijdrovende urenrapportages en hebben we de vrijheid en flexibiliteit om zorgorganisaties de ICT-inkoopbegeleiding te bieden die ze nodig hebben. Op het moment dat het ertoe doet.
En externe specialisten kunnen we hierdoor maximaal in hun kracht zetten. Ze doen uitsluitend waar ze in uitblinken. En de commerciële bias? Die filteren wij voor je. Een win-win voor iedereen.
Wil je meer weten over slimmer, effectiever en efficiënter ICT inkopen? Neem dan gerust contact met me op via raymon@limeyellow.nl of bel 026 206 2170
Raymon Busser
ICT-inkoopbegeleider en managing partner Lime Yellow